گفتگو با مهندس قمی، نامزد دومین دوره انتخابات اتحادیه صنف رایانه استان یزد



یزدفردا"باتوجه به اعلام رسمي كميسيون نظارت استان يزد و انجمن نظارت بر انتخابات اتحاديه هاي صنفي، انتخابات اتحاديه صنف رايانه يزد از ساعت 09:00 لغايت 16:00 روز پنجشنبه مورخ 26 آذر 1388 در محل حسينيه جنب مسجد روضه محمديه(حظيره) برگزار مي گردد .
 تلاش نمودیم تا نقطه نظرات، ديدگاهها و برنامه های نامزدها این دوره اتحادیه را منعكس نمايیم که ماحصل موضوع  را باهم مرور می کنیم


نام و نام خانوادگي: حمیدرضاقمی
سال تولد: متولد 1343یزد
تحصيلات:--
عنوان مركز:---
سمت كاري:---
سوابق فعاليتهاي اجرايي: از سال 68 با تاسیس شرکت الگوریتم وارد بازار فناوری اطلاعات شدم . ازآن پس مسوول رایانه سازمان صنایع ومعادن ، شرکت یزدباف بوده و توامأ در شرکت الگوریتم فعالیت می کردم که پس از مدتی از آن مسوولیت ها جداشده ودر الگوریتم ماندم . به همراه پیش کسوتانی همچون آقایان بحری، کریم نژاد، برادران بخشایش، تهامی و شجاع از دهه هفتاد و پس از آن در ابتدای دهه هشتاد به همراه همکارانی همچون آقایان تجملیان و شوری زاده در تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه ای، انجمن فناوری اطلاعات خانه صنعت معدن و اتحادیه صنف رایانه همکاری داشته ام .

سابقه عضويت در نهادهاي مرتبط با فناوري اطلاعات
---
ب: سوالات مشترک
1.اهم برنامه هاي مدنظر خود را در خصوص مديريت صنف رايانه ارايه نماييد
مسلمأ یک برنامه مناسب باید برخاسته از نیازهای فعلی و مبتنی بر رفع نقیصه های موجود و ایجاد فرصتهای جدید باشد پس ابتدا باید این سه مقوله را خوب بشناسیم. در وضعیت فعلی محدودیت بازار و کثرت عرضه کنندگان و ورود وخروج بی موقع عرضه کنندگان معضلی بیست ساله شده که فعالین اصلی این عرصه را رنج می دهد، تعداد پروانه های کسب رایانه شهر با 400 هزار نفر جمعیت نزدیک به شهر شیراز با دومیلیون نفر جمعیت است. واقعیت آنست که ما در صدور پروانه افراط کردیم . معنی اقتصاد آزاد آن نیست که ما از حمایت سرمایه گذاریهای موجود غافل شویم . ظرفیت های قانونی وجود دارد که با توجه به حساسیت فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات باید از آن استفاده کرده و ضوابط اخذ پروانه فعالیت را پر اعتبار، علمی، اقتصادی و متناسب با تقاضا جامعه وضع کنیم. از سوی دیگر در زنجیره توزیع نقش تولید کنندگان ، واردکنندگان و عمده فروشان به عنوان گروه اول ، وخرده فروشان به عنوان گروه دوم هردو به یک اندازه اهمیت دارد ولیکن در شرایط فعلی، گروه اول هیچ نگرانی از کثرت بی رویه گروه دوم ندارد و دغدغه ای برای امنیت و تضمین ادامه حضور این دسته ندارد و تنها به فکر فروش محصول خود می باشد یکی از وظایف تشکلهای صنفی تنظیم روابط بین این دوگروه و حفظ حقوق خرده فروشان است. از دیگر معضلات ما در بخش بازرگانی رایانه استان، محدود بودن بازار یزد است یکی از وظایف ما ایجاد کنسرسیومهای اقتصادی برای ورود به بازارهای جدید است این امر تا اندازه ای از وضع اسف بار فعلی می کاهد. تعامل فعال در مسائلی چون مالیات و بیمه های تامین اجتماعی قطعأ ازدیگر ضروریات است .

2.تحليل خود در مورد مهمترين نقاط قوت فناوري اطلاعات استان يزد را مطرح نماييد
استان یزد قطعأ از بعد نیروی انسانی بسیار غنی است وجود مراکز دانشگاهی متعدد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و قناعت وسختکوشی ذاتی مردم منطقه ،ظرفیتها و بسترهای مناسبی رابرای توسعه این صنعت ایجاد کرده است که غفلت از آن کفران نعمت است.

3.نظرتان در خصوص نقاط ضعف هاي فعلي استان يزد در زمينه فناوري اطلاعات شرح دهيد
ضعف مدیریت در شرکتها و موسسات بخش خصوصی این حوزه، عدم تمایل به سرمایه گذاری جدی بیشتردر این حوزه علیرغم وجود ظرفیت های مناسب، غفلت مدیریت عالی استان از صنعت آی تی به عنوان مزیت برتر استان، بازار کوچک استان و ضعف در تسلط بر سایر بازارها و همچنین عدم تجربه وفقدان تمرین برای فعالیت های اقتصادی گروهی و کارتیمی از نقاط ضعف برجسته کار تجاری در حوزه فناوری اطلاعات استان یزد است .


4.مهمترين چالشهاي پيش روي آي تي در كشور و به خصوص در استان را مطرح نموده و راهكارهاي مواجهه با چالشهاي مذكور را مطرح نماييد.
پاسخ این سوال خیلی مفصل است و موارد متعددی را می توان برشمرد .تنها به یکی از این موارد اشاره می کنم ومابقی را به فرصتی دیگر وامی گذارم و آن عدم وجود سیاست شفاف و برنامه مدون و مشخص دولت برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات است، مسلمأ مزیتهای این صنعت و ویژگیهای متفاوت آن نسبت به سایر صنایع به عنوان یک صنعت های تک و نوین ایجاب می کند که دولت برای توسعه آن برنامه جداگانه ای تدوین کند.

5.نقش و رويكردي كه تشكلهاي صنفي براي توسعه فناوري اطلاعات دارند از نظر شما چيست
تشکلهای صنفی می توانند موثرترین نقش را در انعکاس مطلوب مطالبات منطقی صنف وپیگیری آن داشته باشند، همچنین می توانند در تجمیع ظرفیت ها و ایجاد شرایط مساوی برای رقابت ودستیابی به فرصتها و اتحاد اعضای صنف برای استفاده از فرصت های اقتصادی،بسیار موثر باشند. اما در استان ما نزدیک به دودهه در حسرت فقدان یک تشکل صنفی در حوزه فناوری اطلاعات سوختیم و ساختیم. اما امروز باید در چندگانگی تشکلها بسوزیم . گویا چوب رودربایستی قانونگذاران و دولتمردان و تعارفات وزارتخانه ها ونهادها باهم را،صنف باید حالا حالا ها بخورد . با اینحال نمی توانم نارضایتی خودرا عملکرد اتحادیه رایانه دربرابر نظام صنفی رایانه طی این سالها بیان نکنم، نیرویی که می توانست با همکاری صرف رفع مشکلات شود صرف مقابله شد. ادامه این وضع به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

6.با توجه به تنوع در حوزه فناوري اطلاعات ، با مدنظر گرفتن مزيتهاي نسبي و پتاسيلهاي فعلي استان، تصور مي كنيد استان يزد در كدام شاخه ها بيشتر و بهتر مي تواند پيشرفت كند و راهكارهها پشنهادتان چيست
یزد همواره در حوزه های تولیدی وساخت نرم افزار و خدمات شبکه وامنیت اطلاعات می تواند ظرفیت های خوبی را برای کارآفرینی ایجاد کند . اما تحقق این امر مستلزم ایجاد شرکتهای قوی است ویکی از راههای وصول آن اجتماع شرکتها وموسسات جدید در قالب شرکت جدید ویا کنسرسیوم هاست . البته فعالیت های بازرگانی هم با استفاده از این ویژگی، می توانند از این رکود برون رفت کنند .

7.نظرتان در خصوص تعامل بخش دولت با بخش خصوصي در حوزه فناوري اطلاعات وراهكارهاي پيش رو مطرح نماييد.
قطعأ نقش دولت ، به عنوان بزرگترین مشتری در حوزه فناوری اطلاعات از یک سو و از سوی دیگر به عنوان سیاستگذار، واضع و مجری برنامه های اقتصادی بسیار تعیین کننده است . بطور مثال اگر دولت خود را مقید به سرعت در توسعه دولت الکترونیک بداند ، بازار خودبخود رونق می گیرد از طرفی دولت می تواند با وضع قوانین و دستورالعمل هادر تسهیل شرایط کار در این صنعت موثر باشد ،باز بطور مثال سالها ، دامپینگ یا قیمت شکنی ،فعالین این عرصه را رنج می دهد و دولت برای آن چاره ای نیاندیشیده است . البته در استان همواره تعامل و هم اندیشی نزدیکی بین تشکل های صنفی این حوزه و مدیران دولت وجود داشته است ولی کافی نیست .

8.مقوله اي كه خود بر آن اذعان داريد و در اين سوالات مطرح نشده است را طرح و پاسخ دهيد.
مایلم تاکید نمایم علت وجودی ایجاد تشکلهای صنفی ، گذر از تصمیم فردی به جمعی است امری که بسیار حائز اهمیت است به مشارکت طلبیدن اعضا در تصمیم گیری وتصمیم سازی نکته ای است که اغلب از آن غفلت شده است. امیدورام منتخبین فراموش نکنند که طی بیست سال تلاش برای چه در پی ایجاد تشکل صنفی بودیم. از ابتدا تاکنون مطالبات و مسائل ومشکلاتی داشتیم که بعضأ هنوز پابرجاست ولیکن مرجع ویا ملجایی برای بیان وحل آن نداشتیم . اینک آن مرجع را داریم آنهم نه یکی ونه دوتا بلکه چندتا .....ولیکن راه استفاده از ظرفیت های آنان را نمی دانیم . باید همه مراقب باشیم مطالبات منطقی در غوغاِی قدرت واختیار فراموش نشود. بسیار نگرانم که فراموش کنیم که برای چه تشکل صنفی می خواستیم . و زحمات بیست ساله بر باد رفته وراه راگم کنیم .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا